Følelser ved indbrud 
Et indbrud kan være en voldsom oplevelse. Du mister ikke kun de ting, som tyven tager, du mister også din tryghed. Tyven krænker dig ved at bevæge sig ind på dit område. Derfor virker et indbrud ofte som et overgreb, og det kan være svært at ryste oplevelsen af sig.

Vi reagerer meget forskelligt på indbrud, men nogle skal igennem forskellige faser for at komme videre:

  • Chokfasen – du tvivler på, at det overhovedet er sket
  • Handlingsfasen – du ringer til politiet, rydder op m.v.
  • Bearbejdsningsfasen – du arbejder på at genvinde følelsen af tryghed

Det er vigtigt, at du kommer ordentligt igennem faserne, så oplevelsen ikke bliver hængende og tager energi fra andre ting.
        
De første dage efter indbruddet
De første nætter kan du have svært ved at sove. Du vil typisk være meget opmærksom på fremmede lyde. Dine tanker kredser sikkert om indbruddet og gerningsmændene: ”hvem kan det være?”, ”hvorfor lige mig?” og ”hvad har jeg gjort?”
Efter et indbrud oplever man ofte en sårbarhed, man ikke kendte til før.         
 
Normale reaktioner
Sårbarhed og angst er helt normale reaktioner på det overgreb på dit personlige og private liv, som et indbrud er. Det er reaktioner, som normalt vil aftage i løbet af kort tid. Det er også vigtigt at tænke på, at tyven i langt de fleste tilfælde kun er interesseret i let omsættelige genstande og ikke i de personer, der bebor huset eller lejligheden.         
 
Hvordan kommer jeg videre?
De første dage efter indbruddet kan det være en god idé at have venner eller familie hos sig. Du kan også vælge at sove med lyset tændt. Træk gardinerne for om aftenen. Nogen finder også tryghed i at have radioen tændt.
 
Det vigtigste er, at du får talt med nogen om indbruddet. Få specielt talt om, hvad de genstande, du har mistet, betyder for dig. Giv dig selv lov til at være vred over, at du har mistet noget, som har stor affektionsværdi for dig  - også selvom andre måske ikke helt forstår det.
 
Hvis utrygheden og angsten bliver for uoverskuelig for dig, skal du måske have hjælp til at komme videre. Kontakt din egen læge eller dit forsikringsselskab og hør om mulighederne for at få en henvisning til en psykolog.         
 
Hvordan sikrer jeg mig fremover?
Tag ingen forhastede beslutninger om at flytte eller f.eks. anskaffe en hund. Det kan du let komme til at fortryde. Tal i stedet med politiet, dit forsikringsselskab eller andre om, hvordan du kan sikre dig her og nu og på længere sigt.

 

Publiceret/Opdateret